بررسی مشخصات جغرافیایی و جمعیتی کشور نشان می دهد که بخش عمده ای از جمعیت کشور در روستاهای بزرگ و کوچک زندگی می کنند.

روستاها و تمرکز یکنواخت مردم در این بخش ها طبعا امکان خدمات رسانی را با دشواری روبرو می نماید از طرف دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی لزوم توجه به اقشار زحمتکش مستقر …

بررسی مشخصات جغرافیایی و جمعیتی کشور نشان می دهد که بخش عمده ای از جمعیت کشور در روستاهای بزرگ و کوچک زندگی می کنند.

روستاها و تمرکز یکنواخت مردم در این بخش ها طبعا امکان خدمات رسانی را با دشواری روبرو می نماید از طرف دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی لزوم توجه به اقشار زحمتکش مستقر در روستاها و ایجاد طرحهای مختلف عمرانی به منظور بهبود شرایط زندگی و افزایش تولیدات کشاورزی مورد توجه و تاکید مسئولین و برنامه ریزان کشور می باشد برای انجام پروژه های عمرانی در زمینه های مختلف از جمله راه سازی ، انجام طرحهای جامع روستایی و ارائه طرحهای معماری مطلوب ، مناسب با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور ، ساخت ساختمانهای مقاوم و مناسب (مسکونی ، مراکز پزشکی درمانی ، فرهنگی و… ) جمع آوری و انتقال و توزیع آب ، اجرای چاه و اصلاح قنوات، راه اندازی ماشین آلات و… نیاز به افراد متخصص در رشته های مختلف می باشد. 
پراکندگی روستاها و حجم محدود و جمعیت متمرکز در این نقاط امکان اعزام تعداد زیادی افراد متخصص که برنامه کار و شرح وظایف کامل و کافی ندارند را بسیار دشوار می نماید.

جهت گیری کلی برنامه کارشناسی آبادانی روستاها برآن است فارغ التحصیلان این دوره بعد از طی مباحث عمومی و کلی دروس مهندسی ، در حد نیاز روستاها آشنایی و تبحر بر مسائل : معماری روستاها و طرحهای جامع روستایی ، مسائل عمرانی (ایجاد ساختمانهای مقاوم و بهسازی ساختمانها ) راهسازی و جمع آوری و انتقال آب و استفاده از روشها و ماشین آلات مناسب در امور کشاورزی پیدا نمایند.

طول متوسط دوره این مجموعه 3 سال است . طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزش کامل می باشد . هر واحد درسی نظری به مدت 16 ساعت و عملی به مدت 32 ساعت و کارگاهی به مدت 48 ساعت در طول هر نیمسال تحصیلی می باشد.

فارغ التحصیلان این دوره می توانند در بخشهای دولتی و خصوصی مانند مراکز و سازمان¬های زیر انجام وظیفه نمایند.
• شورای عالی روستاها 
• وزارت جهاد کشاورزی
• محیط زیست